Optika za strele na daljše razdalje 3. del

slika4Dolgi strel s pristrelitvijo orožja  na priporočeno razdaljo

V preteklosti se je v Evropi zelo uveljavil način, pri katerem so daljnogled na puški nastavili tako, da so zadetki na 100 metrov oddaljeni tarči padali 4 cm nad točko merjenja. Pri takšnem načinu se mesto zadetkov in točka merjenja ujemata nekje od 150 do 200 metrov skoraj pri večini lovskih kalibrov. Taka razdalja je priporočljiva tovarniška razdalja »pristrelitve«, ki jo priporoča večina proizvajalcev streliva.

Na tak način je mogoče do  omenjene razdalje in še kakšnih  deset metrov dlje streljati, ne  da bi spreminjali nastavitev daljnogleda ali da bi spreminjali točko merjenja. Do takšne razdalje je namreč zadetek krogle lahko največ 4 cm nad točko merjenja, kar je dovolj natančno za zanesljivejši lovski strel do nekje 200 metrov oddaljenega cilja (divjadi). 

Dolgi strel z nastavljanjem lege zadetkov na strelnem daljnogledu

Če se strelec odloči za strel na večjo razdaljo od 200 metrov, ne zadostuje več »pristrelitev« puške na tovarniško priporočeno razdaljo. Najpogostejši način za natančno streljanje na daljše razdalje je nastavljanje lege zadetkov na strelnem daljnogledu. Strelni daljnogledi s kupolami namreč omogočajo prestavljanje položaja lege zadetkov na tarči, in sicer stopenjsko, s tako imenovanimi »kliki«. Večina evropskih daljnogledov je izdelana tako, da posamezen »klik« prestavi lego zadetkov na tarči za 1 cm na 100 metrov oziroma za 0,1 miliradiana (0,1 mrad). Ameriški daljnogledi pa so pogosteje izdelani tako, da imajo »klike« umerjene v kotnih minutah (M.O.A. = Minute Of Angle), in sicer 1/4 MOA ali 1/8 MOA. Ena kotna minuta na 100 metrov oddaljeni tarči znaša približno 2,9 cm. Preglednica 1 prikazuje zaokrožene vrednosti spremembe položaja zadetkov na tarči glede na najpogostejše vrednosti posameznega »klika« in z nje je zlahka razbrati, zakaj so »kliki« 1cm/100 m najprimernejši za dolge strele. Zaradi enostavnosti računanja z njimi imajo tudi vsi vojaški strelni daljnogledi, enako kot lovski, »klike« umerjene v 0,1 miliradiana oziroma imajo »klike« 1cm/100m.

Tabela1

Preglednica 1: Najpogostejše zaokrožene vrednosti premika  lege zadetkov za en »klik« pri strelnih daljnogledih

Pri strelu na daljšo razdaljo mora strelec vedeti, kakšen bo padec krogle ter velikost posameznega »klika« pri taki razdalji in nato na strelnem daljnogledu za primerno število klikov prilagoditi mesto zadetkov. Za lažjo predstavo naj služi naslednji primer. Krogla kalibra .308 Win. (masa 10,7 g, »nastrelitev« puške na 100 m) ima pri razdalji 300 metrov približno 45 cm padca pod črto merjenja strelnega daljnogleda. Na puški je nameščen evropski strelni daljnogled s »kliki« 0,1 miliradiana, ki lego zadetkov na 300 metrov oddaljeni tarči z vsakim klikom premakne za 3 cm. Za popravek višine merjenja je tako trebao kupolo na strelnem daljnogledu premakniti za 15 klikov in zadetki bodo na 300 metrov natančno tam, kamor bo meril strelni daljnogled.

slika4Vsi strelni daljnogledi pa ne omogočajo enako enostavnega načina nastavljanja lege zadetkov na tarči, saj imajo zelo različne kupole. Slika 4 prikazuje različne tipe kupol strelnih daljnogledov. Prvi trije tipi (a, b, c), ki jih lahko imajo strelni daljnogledi za dolge strele na lovu, niso najprimernejši. Klasične pokrite kupole (a) niso primerne, saj je že snemanje pokrovčka na lovu zamudno, pa še zelo majhne so in jih s prsti le težko natančno vrtimo.   Športne kupole (b) sicer omogočajo boljši oprijem, saj so precej večje, a so še vedno pokrite s pokrovčki ter  po navadi s preveč finimi »kliki« za lovsko uporabo. Taktične kupole (c) so sicer namenjene prav za takšen način uporabe, kot je opisan, le redke pa omogočajo tudi »zaklepanje« položaja, zato se med nošenjem orožja lahko premaknejo.

Lovske balistične kupole (d, e) na zadnjih dveh slikah pa so namenjene prav za dolge lovske strele in popolnoma prilagojene lovski uporabi. Oba tipa teh kupol omogočata štetje »klikov«, potrebnih za prilagoditev lege zadetkov na določeni razdalji in tudi ponujata možnosti prednastavljanja za zaokrožene razdalje. Takšne kupole omogočajo  preprosto nastavitev strelnega daljnogleda pri strelih na okrogle razdalje 100, 150, 200, 250, 300, 350 … brez zahtevnega štetja klikov. Na vseh  drugih razdaljah pa hkrati zopet omogočajo tudi normalno štetje klikov in natančno nastavljanje.

Lovske balistične kupole z nastavljivimi razdelki (slika 4 e) omogočajo do štiri možnosti, ki jih je mogoče natančno prilagoditi vsaki balistični krivulji.  Po navadi se za lovsko uporabo nastavijo razdalje 100, 200, 300 in 350 metrov, ki so označene s točkami/pikami različnih barv na kupoli. Takšne kupole omogočajo zelo natančne strele na dolge razdalje, so pa zelo visoke in v stresnih situacijah lahko  povzročijo tudi napake, saj strelec  preprosto pozabi ali zameša, katera barva označuje katero razdaljo. Najbolj znani primeri takšne kupole so Kahles MultiZero, Swarovski Ballistic Turret in Meopta Ballistic Hunting Turret. 

Drugi tip lovskih balističnih kupol ima možnost menjave obročka (slika 4 d), na katerem so označeni posamezni kliki, in sicer s takšnim obročkom, kjer so označene le številke 1, 2, 3, 4, 5 in 6 za nastavitve strelnega daljnogleda za strele na razdaljah od 100 do 600 metrov. Takšne lovske balistične kupole so nizke in  preproste za uporabo. Puško je treba pristreliti na 100 metrov, nato pa glede na balistično krivuljo izbrati le ustrezen obroček. Nekateri izdelovalci strelnim daljnogledom priložijo tudi do deset takšnih različnih obročkov, drugi pa omogočajo naknadno izdelavo obročka za poljubno balistično krivuljo. Najbolj znani primeri takšne kupole so Zeiss ASV+, Leica ASV, Schmidt&Bender BDC, Leupold CDS…  

Se nadaljuje.

Teodor Štimec
www.optik-trade.si
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.

Stran je avtorsko zaščitena, vse pravice pridržane © Forum-LOV
Vse vsebine so last avtorjev.

POZOR! Ta stran uporablja piškotke in podobne tehnologije.

S klikom na spodnji gumb soglašate z uporabo piškotkov Več o piškotkih

VREDU

Nova zakonodaja
Spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013, je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika. Rok za implementacijo sprememb je 15. junij 2013.
Kaj je piškotek
Piškotek je majhna datoteka sestavljena iz zaporedja črk in številk, ki se naloži na računalnik  obiskovalca, ko ta prvič vstopi na določeno spletno stran. Spletni strani omogoča, da obiskovalca ob vsaki vrnitvi prepozna, s čimer pripomore k boljšemu delovanju strani in izkušnji uporabnika. Tipičen primer je denimo nakupovalna košarica. Brez piškotka bi se spraznila vsakič, ko bi spletno stran zapustili. Piškotki niso virusi, se ne reproducirajo in načeloma niso škodljivi. 
Zasebnost in piškotki
Je pa moč z njimi analizirati pomet na spletni strani, izvajati napredne oglaševalske tehnike in slediti določenemu uporabniku preko različnih spletnih strani in ustvariti njegov profil, iz katerega so lahko razvidne intimne podrobnosti njegovega življenja. V praksi to prepogosto poteka prikrito, zato v tem smislu piškotki pomenijo poseg v  zasebnost. Prav zato nova zakonodaja uporabo piškotkov omejuje. Jih ne prepoveduje, pač pa zaostruje pravila uporabe. Ključno je, da morajo biti uporabniki spletnih strani s piškotki seznanjeni in da jim mora biti ponujena izbira, ali želijo, da spletna stran na tak način spremlja njihove aktivnosti na spletu.
Nujno potrebni piškotki
Seznam vseh piškotkov, ki se lahko, ni pa nujno, pojavijo na spletnih straneh. Ti piškotki so avtomatično dovoljeni, ker spletne strani brez njih ne delujejo. Ključni so za navigacijo po spletnih straneh in zagotavljajo, da osnovni procesi spletne strani delujejo.

NAVODILA ZA NASTAVITVE PIŠKOTKOV V RAZLIČNIH BRSKALNIKIH, NAJDETE TU: http://civicuk.com/cookie-law/browser-settings 
Piškotki za analitiko
V želji po izboljšanju spletnih vsebin in storitev so lahko v uporabi orodja za spremljanje brskalnih navad posameznikov med obiskom internetnih strani, denimo Google Analytics. Taki piškotki sicer zbirajo anonimne podatke, ki gredo v analizo skupaj s podatki drugih obiskovalcev in služijo ugotavljanju kako se spletna strana uporablja.
Piškotki družabnih medijev
Ti piškotki dovoljujejo povezavo z družabnimi mediji, prijavo na spletno stran s Facebookom in omogočajo objavljanje svojih aktivnostmi na spletni strani na Facebooku, Twitterju in LinkedIna javnost seznanjate s svojimi aktivnostmi na spletu.
Youtube piškotki
Ti piškotki dovoljujejo uporabo podatkov povezanih z uporabnikovim brskanjem po Youtube.
Marketinški piškotki
Ti piškotki omogočajo ugotavljanje ali je uporabnik videl oglasno sporočilo in kdaj ga je nazadnje videl.

SEZNAM PIŠKOTKOV

Ime Piškotka Čas poteka piškotka Namen Domena
f786c1b7912c3c557d44d65c02458f86 TRAJANJE SEJE Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
_ga 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
__utma 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmb 30 MINUT Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmc TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
__utmz 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov files.bannersnack.com
id 2 LETI Statistika ogledov oglasov doubleclick.net
_drt_ TRAJANJE SEJE Statistika ogledov oglasov doubleclick.net
_utma 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmb 30 MINUT Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmc TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmv 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
_utmz 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov Google Analytics
PISID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
BEAT 2 URI Statistika obiska in vedenja uporabnikov apis.google.com
HSID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
NID 6 MESECEV Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
OTZ 1 MESEC Statistika obiska in vedenja uporabnikov apis.google.com
PREF 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SAPISID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
SSID 2 LETI Statistika obiska in vedenja uporabnikov .google.com
__jwpusr 1 DAN Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
PREF 10 LET Uporabniške nastavitve predvajalnika YouTube
reg_ext_ref TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
reg_fb_gate TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
reg_fb_ref TRAJANJE SEJE Delovanje Facebook vtičnika Facebook
use_hitbox TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE 8 MESECEV Uporabniške nastavitve predvajalnika YouTube
cookieAcceptanceCookie 27 LET Osnovno delovanje www.forum-lov.org www.forum-lov.org
YSC TRAJANJE SEJE Statistika obiska in vedenja uporabnikov YouTube